لیث کریمی پور ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ مدیریت، مدیریت زمان

ارتباط تمرکز و عضله ذهنی

همه ما می دانیم که تمرکز مهم است، اما تعداد کمی از ما واقعاً درک می کنیم که همین تمرکز چقدر در زندگی ما نقش دارد. در این مقاله ابتدا، می خواهم درباره برخی از افسانه های رایج در مورد تمرکز صحبت کنم. امیدوارم با پاک کردن برخی از باورهای غلط، به شما نشان دهم که چرا تمرکز برای بهره وری، هوش و غلبه بر چالش های زندگی بسیار ارزشمند است.

افسانه 1: تمرکز همان مدیریت زمان است.

واقعیت: تمرکز فراتر از مدیریت برنامه‌های شماست. در واقع تمرکز راهی برای آموزش ذهن شما جهت تفکر روشن در میان حواس پرتی روزمره است، و با این کار شما انرژی ذهنی خود را به جایی که بیشترین اهمیت را دارد هدایت می کنید. با تمرکز بالا شما می‌توانید تمام فهرست کارهای روزانه‌تان را تیک بزنید ولی اگر تمرکزتان ضعیف باشد همچنان احساس پراکندگی خواهید کرد.

افسانه 2: غرق شدن در یک فعالیت نشان دهنده تمرکز قوی است.

واقعیت: برخی فعالیتها در واقع به دلیل جذابیت و لذتی که در آنهاست باعث می شود در آن کار غرق شویم ولی همین غرق شدن گاهی نشان دهنده تعامل است و نه لزوما تمرکز. تماشای افراطی یک فیلم یا سریال ممکن است تمرکز به نظر برسد اما در واقع به این کار تمرکز نمی گوییم و شاید گاهی انحراف ذهن برای فرار از واقعیتها باشد.

افسانه 3: تمرکز یک استعداد ارثی است.

واقعیت: مانند ماهیچه، تمرکز نیز با تمرین مداوم تقویت می شود. در واقع تمرکز کمتر به صورت ارثی منتقل می شود و بیشتر با تقویت ذهن و تمرین به وجود می آید.

افسانه 4: دریافت اطلاعات بیشتر تمرکز را قویتر می کند.

واقعیت: هرچه ورودی اطلاعات بیشتر باشد، توجه را پراکنده‌تر می کند. تمرکز هوشمند و مفید نیاز به مدیریت ورودی اطلاعات و شناخت تفاوت بین اطلاعات مفید و اطلاعات بد دارد.

افسانه 5: چندوظیفه ای بهره وری را تقویت می کند.

واقعیت: تقسیم توجه انرژی ذهنی را تحلیل می برد. تمرکز کامل و توجه بر یک فعالیت در یک زمان – منجر به تمرکز بیشتر و در نتیجه تعالی می‌شود.

اکنون که برخی از افسانه‌ها را بررسی کردیم، از شما میخواهم فکر کنید: چطور می توانید این افسانه‌ها را از بین ببرید و درک کنید که افزایش تمرکز، چگونه می تواند زندگی شما را متحول کند؟

حالا بیایید افزایش تمرکز را با تمرین «عضله ذهنی» شروع کنیم. این مدار عصبی توجه، تمرکز و اراده را کنترل می کند. همانطور که ورزشکاران با تمرینات مقاومتی عضله بدنی می‌سازند، ما نیز می‌توانیم با غلبه بر حواس‌پرتی و ناملایمات، ماهیچه‌های ذهنی قدرتمندی را شکل دهیم. اقدام و عمل محرکی بسیار ضروری برای رشد عضله‌ی ذهنی است. تمرین فعال تکنیک های تمرکز، فعالیتی است که ذهنیت شما را تغییر می دهد. با اقدامات کوچک کمی خارج از منطقه امن خود شروع کنید. عادات و الگوهای قدیمی را با اعمال کمی فشار به خود، بشکنید. نیازی نیست فوراً با موانع بزرگ مقابله کنید. ثبات تمرکز را شکل می دهد. در اینجا یک اقدام آسان وجود دارد که به حداقل زمان نیاز دارد و به آرامی حباب راحتی شما را گسترش می دهد:

برای تمرین یک کار کوچک روزانه یا هفتگی را انتخاب کنید که معمولاً از آن اجتناب می کردید. شاید مرتب کردن تخت باشد. به خودتان بگویید که این کار آزاردهنده (اما مهم) را فقط یک بار، همین الان انجام خواهم داد. این فقط یک نمونه سریع از عبور از یک بلوک ذهنی است. پس از اتمام کار، تمرین را تمام کنید. فشار را رها کنید؛ به همین راحتی به خودتان تبریک بگویید که ماهیچه های ذهنی خود را به روشی ساده و اقدامی کوچک اما ملموس به حرکت درآوردید. این روند را با کارهای متنوع دیگر تکرار کنید و به تدریج مهارت تمرکز را تقویت کنید.

حالا بیایید به کاری که به این تمرکز عضلانی نیرو می دهد بپردازیم که همان انرژی ذهنی است. همانطور که ماهیچه ها برای رشد به پروتئین نیاز دارند، ماهیچه های ذهنی نیز برای انعطاف پذیری قدرت خود به انرژی ذهنی قوی متکی هستند. این توانایی شما را برای تمرکز شدید، تفکر خلاق و غلبه بر موانع احساسی تعیین می کند. مدیریت انرژی ذهنی به خوبی از فرسودگی شغلی جلوگیری می کند و در عین حال عملکرد شما را بهبود می بخشد. با این حال، در زندگی‌های پرمشغله‌مان، اغلب در ماراتن‌های ذهنی بی‌وقفه می‌دویم و باتری خودمان را تخلیه می‌کنیم. ما نمی‌توانیم به‌طور استراتژیک خودمان را پیش ببریم، و در نهایت هر روز، خسته و کم انرژی به سمت خط پایان سینه خیز می رویم. حال زمان آن رسیده که کنتور انرژی خود را به طور فعال مدیریت کنید. برای جلوگیری از فرسودگی، روز خود را بر اساس واحدهای انرژی به جای ساعتها نزدیک کنید. انرژی شما هر روز صبح با خط پر شروع می شود. هر کاری که انجام می دهید خطهای انرژی شما را کم می کند. فعالیت های آسان مانند ایمیل هزینه کمی دارد. چالش‌های شدید مانند جلسات انرژی را سریعتر خالی می کند.

برنامه‌های خود را به صورت استراتژیک و براساس انرژی اول صبح برنامه ریزی کنید. کارهای پرانرژی را قبل از کم انرژی دسته بندی کنید. هر روز را با کمی انرژی باقیمانده به پایان برسانید، نه با خستگی کامل. مشاهده کنید که چگونه وظایف مختلف ذخایر انرژی شما را تخلیه می کنند (یا دوباره پر می کنند). آیا جلسات صبحگاهی باتری شما را خراب می کند؟ آیا پیاده روی بعد از ظهر شما را جوان می کند؟ درک خود را از مصرف انرژی شخصی سازی کنید.

سه اقدام ساده برای شارژ انرژی مثبت وجود دارد که سعی کنید در برنامه‌های روزانه خود بگنجانید:

5 دقیقه تنفس آگاهانه برای کاهش استرس

یک تمرین کششی سریع یا روی میز برای مبارزه با خستگی

نوشیدن یک لیوان آب برای آبرسانی بهتر

حالا کمی بیایید در مورد بهینه سازی الگوهای تفکر برای افزایش تمرکز بحث کنیم. مدل‌های ذهنی که ناخودآگاه برای ساده‌سازی اطلاعات و تصمیم‌گیری استفاده می‌کنید، بر تمرکز شما تأثیر زیادی می‌گذارد. این میانبرهای فکری بی سر و صدا بر نحوه حل مشکلات، برنامه ریزی پروژه ها و هدایت انتخاب های روزانه شما تأثیر می گذارد. همانطور که الگوهای تفکر منفی می توانند تمرکز شما را مختل کنند، مدل های ذهنی مثبت نیز توجه را به طور سازنده هدایت می کنند. آنها مانند قطب نما عمل می کنند و تمرکز شما را به سمت راه حل های درست هدایت می کنند.

یک ایده ذهنیبه نام دایره کنترل وجود دارد که برای حفظ تمرکز شما بسیار مفید است. این ایده شرایط شما را به سه حوزه تقسیم می کند:

حلقه کنترل: جنبه هایی که می توانید مستقیماً بر آنها تأثیر بگذارید
حلقه نگرانی: حوزه هایی که به طور غیرمستقیم بر شما تأثیر می گذارند
حلقه بدون کنترل: عناصر کاملاً خارج از قلمرو نفوذ شما

این مدل نشان می‌دهد که تلاش‌ها را روی حلقه کنترل خود متمرکز کنید. انرژی را در مبارزه با آب و هوای خارجی هدر ندهید. در عوض، کشتی داخلی خود را ماهرانه هدایت کنید. برای مثال، در حالی که نمی‌توانید یک همکار پریشان را مجبور به تمرکز کنید، می‌توانید تمرکز خودتان را بیشتر کرده و به طور غیرمستقیم الهام بخش دیگران شوید.

به شما پیشنهاد می دهم که کار با این مدل ذهنی را شروع کنید. سناریویی را که تمرکز شما را کم می کند، شناسایی کنید. اجزای آن را در چارچوب دایره کنترل ترسیم کنید. توجه داشته باشید که آیا این واکنش شما را تغییر می دهد و شما را آزاد می کند تا انرژی را به شکل سازنده تری هدایت کنید.