لیث کریمی پور ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ مدیریت، مدیریت زمان

اهمیت برنامه ریزی در زندگی

آیا احساس می کنید زمان کافی برای انجام کارهایتان و یا چیزهایی که برایتان مهم است ندارید؟  آیا فکر می کنید اگر به نحوی 6 ساعت اضافه بر 24 ساعت در روز اضافه کنید، سود بیشتری خواهید برد؟

اگر به هر یک از سوالات بالا “بله” پاسخ دادید، پس با من همراه باشید.

یکی از خواسته‌های معمولی که می بینم مردم آرزوی آن را دارند زمان بیشتر است. آن‌ها می‌خواهند زمان بیشتری برای گذراندن با خانواده، کار، تمرکز روی خود و موارد دیگر داشته باشند. خوب، من با اطمینان به شما می گویم حتی اگر هر روز 6 ساعت بیشتر وقت داشته باشید، باز هم احساس می کنید که وقت ندارید. بیا واقع بینانه به این موضوع فکر کن !

واقعاً چقدر فرق می کند؟ آیا ناگهان قادر خواهی بود که همه چیز را در روز متعادل کنی ؟ یا به همان اندازه مشغله و استرس خواهی داشت، اما به جای 24 ساعت، 30 ساعت؟ در حقیقت هر مقدار ساعت اضافه، هیچ فرقی نمی کند زیرا ما به زمان گره خورده ایم.

اگر کاری به شما داده شود که باید آن را در 2 ساعت تمام کنید اما به شما 4 ساعت فرصت داده شود، آن را در 2 ساعت تمام نمی کنید. درعوض، شما فقط از 4 ساعت کار استفاده کامل خواهید کرد بدون اینکه به نحوه کارآمدتر فکر کنید.

در مورد زمان هم همینطور است. همه ما وظایف، خواسته‌ها و مسئولیت‌های خود را گسترش می‌دهیم تا آن‌ها را در زمانی که به ما داده شده به پایان برسانیم، نه زمانی که برای به پایان رساندن آن‌ها به مولدترین روش طول می‌کشد. به همین دلیل است که داشتن زمان بیشتر مشکلات شما را حل نمی کند و صادقانه بگویم، من بارها در زندگی ام در این دام افتاده ام.

فکر کردم که اگر روزی 1 ساعت بیشتر وقت داشته باشم، روزم متعادل خواهد شد و برای همه چیز وقت خواهم داشت اما در حقیقت این کار غیرممکن است. بنابراین، از آنجایی که ما گزینه ای برای اضافه کردن ساعات اضافی در روز نداریم، باید بیاموزیم که چگونه از 24 ساعتی که در هر روز داریم بهترین استفاده را ببریم. رازی که من برای استفاده حداکثری از آن 24 ساعت پیدا کردم این است که روز خود را برنامه ریزی کنم. منظور از برنامه ریزی، اولویت بندی و زمان بندی است.

چیزی که من در طول سال ها یاد گرفتم این است که نه تنها برنامه ریزی به شما ثابت می کند که 24 ساعت برای همه چیز کافی است اما همچنین به شما کمک می کند تا زمان آزاد بیشتری برای انجام هر کاری که می خواهید داشته باشید!  از آن زمان به بعد، من هرگز روزی را بدون برنامه‌ریزی در کنارم سپری نکرده‌ام. مگر در مواردی که من در آنها دخالتی نداشتم و از کنترل من خارج بود. چون همیشه موارد غیر منتظره رخ می دهند که خارج از اراده ما هستند.

من هر کاری را که برای روز بعد باید انجام دهم، روز قبل در برنامه‌ریزم یادداشت می کنم، بنابراین روز بعد آماده می‌شوم و می‌دانم برای هر کار، خواسته و مسئولیت چقدر زمان خواهم گذاشت. این کار به من کمک کرد تا از نداشتن وقت آزاد به حداقل 3 تا 4 ساعت در روز برای انجام تمرینات و بازی با بچه هایم برسم.

به همین دلیل است که من همیشه به کسانی که فکر می کنند زمان کافی ندارند، توصیه میکنم یک برنامه ریز برای خود تهیه کنند.

پیشنهاد من برنامه  Any Do  در تلفن همراه است و همچنین یک برنامه بسیار عالی به نام  میزیتو  که می توانید به راحتی از آن استفاده کنید و همه کارهای خود را با برنامه ریزی دقیق انجام دهید.

بهترین‌ها را برایتان آرزو می کنم و امیدوارم همیشه موفق و سربلند باشید.

تصمیم درست امروز برای ساخت فردای بهتر