لیث کریمی پور ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ شادی و آرامش، مدیریت زمان

دایره کنترل، نگرانی و نفوذ

من به ایجاد تعادل در زندگی بسیار معتقدم. و همواره سعی می‌کنم بیش از حد به رویدادهایی که خارج از کنترل من هستند، نپردازم. در واقع این مسئله را یک باغبان به من آموخت!!  وقتی از او پرسیدم که از کجا می‌دانی گیاهان به خوبی رشد خواهند کرد، پاسخ داد: «من در کاری که انجام می‌دهم خوب هستم، اما هرگز مطمئن نیستم که گیاهان خوب رشد کنند. من فقط می توانم نحوه مراقبت از آنها را کنترل کنم، نه نتیجه را. من کارم را به خوبی انجام می دهم و بقیه را به طبیعت می سپارم.»

در حقیقت او به نوعی بر دایره کنترل تمرکز می کند. آیا می توانید به یاد بیاورید که چند ساعت، روز یا سال را صرف تمرکز و نگرانی در مورد چیزهایی می کنیم که نمی توانیم کنترل کنیم؟ فقط تصور کنید که چگونه فکر کردن مانند یک باغبان می تواند تغییرات مثبت فوق العاده ای را در زندگی ما ایجاد کند؟

اگر می خواهید دیگر احساس ناتوانی نکنید و دوباره کنترل را در زندگی خود به دست آورید، پس این مقاله را با اطلاعات علمی در مورد نحوه استفاده از دایره کنترل مطالعه کنید.

دایره کنترل چیست؟

کتاب هفت عادت مردمان مؤثر استیون کاوی الهام‌بخش این طرز تفکر است که در آن تمرکز باید روی دایره کنترل باشد. به گفته کاوی، همه مسائل در یکی از دو حلقه قرار می گیرند:

اول دایره نگرانی که نشان دهنده هر چیزی است که ما را آزار می دهد یا نگران می کند و ما تاثیر زیادی روی این مسائل نداریم.

دوم دایره نفوذ که نشان دهنده هر چیزی است که ما می توانیم به نحوی کنترل کنیم یا بر آن تأثیر بگذاریم.

انرژی خود را کجا باید متمرکز کنید؟

وقتی دایره نفوذ شما گسترش می یابد، دایره نگرانی کوچک می شود و برعکس، زمانی که دایره نفوذ کوچک می شود، دایره نگرانی گسترش می یابد. تمرکز انرژی خود را بر روی چیزهایی که می توانید تغییر دهید بگذارید. این کار به شما کمک می کند تا تصمیمهای موثرتری داشته باشید و دایره نفوذ شما را افزایش می دهد. اما وقتی انرژی خود را روی چیزهای خارج از کنترل خود متمرکز می کنید، دایره نفوذ کوچک می شود. این کار باعث اتلاف وقت به دلیل فکر کردن به همه چیزهایی است که هیچ کنترلی روی آنها ندارید را برایتان به بار می آورد. شما زمان، انرژی و آرامش ذهنی خود را بر روی چنین چیزهایی متمرکز می کنید و هرگز به اندازه کافی برای تمرکز روی جنبه های مثبت مانند رشد، امید و اعتماد به نفس و غیره ندارید.

پس چه باید کرد؟

شما باید انرژی خود را روی چیزهایی که تحت کنترل خود دارید و بر آنها تأثیر می گذارید، متمرکز کنید. اگر می‌خواهید زندگی کاملی داشته باشید، نگران چیزهایی نباشید که تحت کنترل شما نیستند.

افراد با دایره نفوذ بالا به عنوان اثرگذاران مثبت هستند و برعکس، زمانی که دایره تأثیرگذاری پایینی دارید، مردم از شما دوری می‌کنند، زیرا تأثیر منفی تلقی می‌شوید.

 

دایره نگرانی :

دایره نگرانی شامل همه چیزهای خارجی مانند جنگ، سیاست، بیماری های همه گیر، آب و هوا و غیره می شود. دایره نگرانی همیشه حاوی چیزهای متعددی است که خارج از نفوذ یا کنترل یک شخص به دلیل ماهیت آن است. برای مثال، اکثر مردم نگران آب و هوا و تأثیر آن بر زندگی روزمره خود هستند، اما کنترل کمی بر آن دارند.

 

دایره نفوذ :

از آنجایی که انسان یک موجود اجتماعی است، دایره نفوذ او به کیفیت ارتباطات و گفتگوهایشان با دیگران مربوط می شود. رفتار تیم شما، فرهنگ کاری شرکت شما، چشم انداز ارتقای شما و غیره همگی نمونه هایی از دایره نفوذ هستند. شما ممکن است نگران ساعات کاری طولانی باشید (دایره نگرانی)، چگونه می توانید حجم کاری که در دایره نفوذ قرار می گیرد را کاهش دهید. دایره نفوذ ابزاری عالی برای هدایت موثر وقت و انرژی شماست. این پتانسیل را دارد که عملکرد، رشد شخصی و لذت کلی در زندگی شما را بهبود بخشد.

دایره کنترل :

دایره کنترل مستلزم نحوه واکنش شما به موقعیت های بیرونی است. افکار، نگرش و شور و شوق شما چیزی است که دایره کنترل را تشکیل می دهد. اینها چیزهایی هستند که شما قدرت کنترل آنها را دارید. هر چه ظرفیت ما برای خودشناسی بیشتر باشد، توانایی ما برای فرمان دادن به وضعیت وجودی مان بیشتر می شود.

چرا دایره کنترل مهم است؟

تمرکز بر دایره کنترل به شما امکان می دهد روان خود را سالم نگه دارید. به عبارت دیگر، زمانی می توانید انتظار سلامت روانی بهتری داشته باشید که زندگی شما فقط بر چیزهایی متمرکز باشد که تحت کنترل شما هستند.

ما باید از دایره نفوذ خود آگاه باشیم و زمان معقولی را در آنجا بگذرانیم. چون روزانه، با افراد و جوامع دیگر تعامل داشته باشیم. از سوی دیگر، دایره نگرانی را باید نادیده گرفت. ما باید تلاش کنیم که هیچ کنترلی روی آن نداشته باشیم. البته گفتنش راحت تر از انجام دادن است. این طرز فکر به سادگی برای مقابله با اضطراب مفید نیست. همچنین قانون خوبی است که در بسیاری از جنبه های زندگی خود باید رعایت کنید. چه رویکردی بهتر از صرف زمان کمتر برای انجام کارهایی که کنترل آنها را ندارید برای بهره وری بیشتر؟

افراد فعال همیشه از افرادی که انرژی منفی دارند دوری می‌کنند. مهم است که بفهمید چه نوع دایره نفوذی دارید و اگر می‌خواهید همه خوبی‌های زندگی را جذب کنید، تغییرات لازم را در دیدگاه نسبت به زندگی ایجاد کنید.

هنگامی که احساس اضطراب می کنید یا نسبت به رویدادهای خارجی نگران می شوید، می توانید به سادگی طرز فکر خود را تغییر دهید و روی چیزهایی که تحت کنترل شما هستند تمرکز کنید. شما قبلاً آموخته اید که چیزهای خارج از کنترل شما ارزش فکر کردن یا نگرانی را ندارند.

هنگامی که احساس می کنید تحت فشار هستید، می توانید شروع به شناسایی تمرکز و اولویت های خود در زندگی کنید. این به شما این امکان را می دهد که بر روی آنچه برای شما مهم است متمرکز بمانید و به شما یادآوری می کند که چرا باید تعادل ذهنی خود را حفظ کنید. هنگامی که هر اتفاق برنامه ریزی نشده یا غیرقابل کنترلی مانند بیماری همه گیر رخ می دهد، به سادگی روی آنچه می توانید تحت تأثیر قرار دهید و کنترل کنید تمرکز کنید. سعی کنید با سه سال گذشته زندگی خود یا به نقطه ای که بیماری کرونا جهان را تکان داد ارتباط برقرار کنید. آیا در کنترل ما بود؟ نه، نبود!

اما بسیاری از مردم اجازه می‌دهند ذهنشان درگیر منفی‌بافی شود. آنها به جای تمرکز بر آنچه که می توانند کنترل کنند، شروع کردند به فکر کردن به بدترین سناریوها. در چنین مواقعی تنها کاری که می شد انجام داد این بود که مراقب فاصله گذاری اجتماعی بیشتر بود و ایمن بود. این تنها چیزی بود که قدرت کنترل داشت. هر چیزی فراتر از آن دایره نگرانی بود.

وقتی روی موضوعاتی که خارج از کنترل خودمان هستند تمرکز می کنیم، استرس بیشتری می گیریم و مستعد اتهام، اضطراب، خشم و قربانی شدن می شویم.

سخن آخر

زمانی اتفاقات خوب می افتد که تمام انرژی خود را روی جنبه های مثبت زندگی متمرکز کنید. به عنوان یک خلاصه از کل نوشته، باید به خاطر داشت که وقتی یاد می گیرید روی دایره کنترل تمرکز کنید، ذهن خود را برای ایجاد نگرش مثبت نسبت به زندگی آموزش می دهید. زندگی ای که منعکس کننده امید و اطمینان است و چیزی جز خوش بینی نمی درخشد.

تصمیم درست امروز برای ساخت فردای بهتر