لیث کریمی پور ۸ تیر ۱۴۰۲ شادی و آرامش، مدیریت زمان

قدمهای کوچک اتفاقات بزرگ

اهداف و رویاهای بزرگ همه با یک قدم کوچک شروع می شوند. اما همین یک قدم نباید حتماً بزرگ، قدرتمند و یا تأثیرگذار باشد. مهم این است که فقط یک قدم برداشته شود.

“کسی که می خواهد به هدفی دور دست یابد، باید قدم های کوچکی بردارد.”

در واقع، هر چه قدم کوچکتر باشد، شانس موفقیت بیشتر است. اما چطور ممکن است؟ چه چیزی درباره قدم های کوچک مهم است؟

یک قدم کوچک همان چیزی است که ژاپنی ها آن را “کایزن” می نامند. معنی این کلمه در زبان ژاپنی “بهبود” است. یعنی “برداشتن گام های کوچک”. فرآیند کایزن پس از جنگ جهانی دوم توسط نظریه پردازان مدیریت آمریکایی برای کمک به بازسازی کارخانه های ژاپنی توسعه یافت. آنها از رویکرد کایزن برای بازسازی اقتصاد خود استفاده کردند و شرکت هایی مانند تویوتا و هوندا را از رقبای فروتن به غول های خودروسازی جهانی تبدیل کردند.

وقتی ایده ای در سر داریم و با گام‌های کوچک شروع می‌کنیم – چه تمرکز بر یک هدف خاص، افزایش عملکردمان در شغل، یا بهبود کیفیت روابطمان – اصطکاک کمتری برای انجام کار به ما می‌دهد.

این کار برای مغز بسیار مهم است زیرا، ما مرکز ترس را که در آن آمیگدال یا بادامه مغز وجود دارد دور می زنیم. آمیگدال (بادامه مغز) قسمتی از مغز است که نقش مهمی در یادگیری و حافظه دارد همچنین در درک احساسات و عکس العمل به احساسات را تعدیل می کند. بادامه مغز همچنین مسئول تظاهرات هیجانی چهره مانند خوشحالی و ترس است. زمانی که ما دچار استرس یا حواس پرتی می شویم، آمیگدال فعال می شود و ما را از اقدام به سمت آنچه می خواهیم باز می دارد.

آیا تا به حال این احساس را داشتید که چیزی شما را از حرکت به سمت اهدافتان باز می دارد؟ این احساس در واقع همان آمیگدال است که فعال شده. وقتی هدف جدیدی داریم، می‌خواهیم به مغز چراغ سبز نشان دهیم تا بدون تردید به دنبال آن برود. ما می‌خواهیم مغزمان فکر کند و کوچک شروع کند و با گام‌های کوچک کار کند تا مرکز ترس هرگز فعال نشود و پس از آن، بتوانیم فوراً اقدام کنیم.

کاهش وزن مثال کاملی از این است که چرا شروع با گام های کوچک بسیار بهتر از برداشتن سریع گام های بزرگ است. شخصی را تصور کنید که می خواهد 100 کیلو وزن کم کند. وقتی او به این چالش برخورد می کند، هدف بزرگ را می بیند، “من باید 100 کیلوگرم وزن کم کنم” و در این هنگام است که به قول ما مغز او فلج می شود. این هدف آنقدر بزرگ است که ذهن او نمی تواند بدون سختی زیاد آنرا تصور کند. آن وقت آمیگدال شعله ور می شود، ترس فرا می رسد و او یخ می زند. به نظر او، این احساس به نظر می رسد که او تلاش می کند تمام 100 کیلو را یکجا کم کند.

اما اگر ابتدا از همین شخص بخواهیم که روزی 20 دقیقه پیاده روی کند، انجام این کار بسیار راحت خواهد بود. از او بخواهید با این کار فقط 5 کیلو کم کند و او به راحتی می تواند این کار را انجام دهد زیرا با این کار مرکز ترس او فعال نمی شود. بعد از چند روز کمی نرمش و ورزش را به آن اضافه کنید و به همین شکل تا جایی که او به یک ورزشکار خوش هیکل تبدیل شود.

نکته کلیدی در اینجا این است که هر مرحله در لحظه معقول و کاملاً انجام پذیر به نظر می رسد و بنابراین، مغز به آن کار چراغ سبز نشان می دهد.

یک درصد بهتر است

یک راه عالی برای فکر کردن به قدم‌های کوچک، «اصل 1% بهتر» است. هر روز بر این تمرکز کنید که فقط 1٪ بهتر یا 1٪ به هدف خود نزدیک شوید. در اینجا چند کار وجود دارد که می توانید انجام دهید.

یک دقیقه بیشتر روی تردمیل بروید.

یک فشار اضافی انجام دهید.

به جای آسانسور از پله ها بالا بروید.

یک تماس اضافی برای فروش برقرار کنید.

یک سوال اضافی در محل کار بپرسید.

یک ایمیل اضافی بفرستید.

یک جمله اضافه بنویس.

30 ثانیه بیشتر مدیتیشن کن.

“کلید موفقیت این است که با تمرکز بیشتر بر روی فرآیند و کمتر بر روی هدف حضور داشته باشید.” -استیون گریفیث

 

به یاد داشته باشید، این حداقل تعهد شماست. شما می توانید این کار را به راحتی انجام دهید، بنابراین اگر مغز شما می گوید: “من می خواهم کارهای بیشتری انجام دهم!” پس به او اجازه دهید کار بیشتری انجام دهد. و این یک حرکت مثبت و موفق برای تحقق اهداف است!

وقتی فردا صبح از خواب بیدار می شوید، هدف خود را مشخص کنید که چگونه 1% بهتر می شوید.

سخن آخر

بپذیرید که شکست بخشی از عملکرد بالا است. این بدان معناست که شما مرزهای وضعیت موجود را جابجا می‌کنید، ریسک می‌کنید و کارهایی را انجام می‌دهید که دیگران خیلی از آن می‌ترسند یا مهارت لازم برای انجام آن را ندارند. شروع با گام‌های کوچک به شما کمک می‌کند تا با کمترین ترس و کمترین شکست ممکن به هدف خود برسید و به شما کمک می‌کند تا زمانی که شکست می خورید، دوباره از جای خود بلند شوید.

این نکات را برای رسیدن به اهداف خود امتحان کنید. گام های کوچک خود را ایجاد کنید، نیت های خود را برای آن روز تعیین کنید و به خود انگیزه بدهید تا بتوانید از جای خود بلند شوید و فردا دوباره آن را انجام دهید تا زمانی که آنچه می خواهید از آن شما باشد.

5 قدم کوچک برای ساختن آینده ای بهتر و شادتر

راز شماره یک برای موفقیت در زندگی: قدم های کودک

25 عادت کوچک که می تواند زندگی شما را به کلی تغییر دهد

برای خواندن مطالب بیشتر در این مورد کتاب “صفر تا صد ساخت یک زندگی ایده آل” را مطالعه کنید.

تصمیم درست امروز برای ساخت فردای بهتر