لیث کریمی پور ۱۶ تیر ۱۴۰۲ اخبار، شادی و آرامش، مدیریت

لانه مورچه ها

حتماً تا به حال لانه مورچه را از بیرون دیده اید. ولی آیا به این فکر کردید که داخل آن بروید و از دنیای درون آن با خبر شوید ؟

مطمئنم که سفر بسیار هیجان انگیزی خواهد بود. حتی شاید از سفر به فضا و کره ماه نیز جالبتر باشد. مورچه حشره ای بسیار کوچک است که اندازه آن فقط چند میلیمتر است. ولی با این جثه و اندازه، یک مهندس معمار بسیار ماهر و قدرتمندی است. چون آنها می توانند زیر زمین قلعه، راهروهای عظیم، انبارهای عجیب و اتاقهای مهندسی سازی را درست کنند.

حتی بعضی از مورچه ها به کار کشاورزی مشغولند. آنها قارچ می کارند و از برگهای خشک به عنوان کود برای رشد قارچ استفاده می کنند و پس از برداشت آن را خشک کرده و در داخل انبارهای خود ذخیره می کنند.

برخی دیگر شیمی دان هستند. به طوری که چوب را می جوند و به نوعی کارتن تبدیل کرده و به روشهای بسیار زیبا و مهندسی، از آن ساختمان می سازند. برخی از آنها نیز، خانه هایی با یک حفره در پایین جهت ورود هوای سرد و حفره ای در بالا جهت خروج هوای گرم می سازند. مورچه ها نیز دارای طبقات اجتماعی مختلف هستند. مثلاً ملکه و اطرافیانش در جای خاص هستند و طبقه بعدی مربوط به افسران و درجه‌داران است و مابقی نیز در طبقات پایین‌تر زندگی و کار می کنند.

در این بین نوعی مورچه‌های جنگجو و کُشنده هستند که به این خانه‌ها و ساختمانها حمله می کنند و مورچه‌های دیگر را می کُشند و آذوقه و غذای آنها را به غارت می برند و حتی تخم مورچه‌ها را با خود می برند تا وقتی بزرگ شدند از آنها به عنوان برده و کارگر استفاده کنند.

مورچه‌ها زبان خاص خود را دارند. چون بدون ارتباط و صحبت کردن، چطور می توانند دستورات و پیامها را به هم منتقل کنند؟ طبق گفته محققان، مورچه‌ها از طریق بوسه و بزاق با هم صحبت می کنند و البته از شاخکهای خود برای انتقال مطالب نیز بهره می برند.

البته که مورچه‌ها دارای عقلی بسیار قوی و هوشمند و تدبیرگر هستند که در تابستان مشغول جمع کردن غذای زمستان خود می شوند. و برای نظم دادن به این اجتماع بزرگ که در زیر زمین درست کرده‌اند نیاز به عقل و تفکری مدبرانه دارند تا بتوانند آذوقه و آب مورد نظر را برای همه فراهم سازند.

در نهایت نوع دیگری از مورچه‌ها نیز هستند که به صورت گروهی زندگی نمی کنند و به تنهایی راه خود را می پیمایند. هر شب زیر برگهای درختان برای خود منزلی در نظر می گیرند و فردا مسکن دیگری را برمی گزینند. یعنی مانند بی خانمان‌ها از جایی به جای دیگر همیشه در حال حرکت هستند و غذای خود را روز به روز تهیه می کنند.

دنیای مورچه‌ها دنیای عجیب و وسیعی است که واقعاً نیاز به بررسی و دقت دارد و درسهای زیادی را می توان از آن گرفت تا بتوانیم در کارهای خود نظم ایجاد کنیم و هرگز دست از تلاش برنداریم.