لیث کریمی پور ۱ شهریور ۱۴۰۲ شادی و آرامش، مدیریت زمان

مدیریت زمان و سلامتی

همه ما ارتباط بین زمان و بهره وری را می دانیم. این ارتباط کاملاً مثل روز روشن است وقتی مدیریت زمان خود را به هم می ریزیم، ضرب الاجل های خود را تغییر می دهیم، از کار عقب می مانیم و فرصت های طلایی را از دست می دهیم. اما در اینجا مسئله ای وجود دارد که کمتر در مورد آن صحبت شده است. شما وقتی در مدیریت زمان خوب عمل نمی کنید و بی نظم هستید، ممکن است سلامتی شما نیز در خطر باشد. بیایید ببینیم که چگونه زمان نقش مهمی در سلامت ما ایفا می کند:

 

ریتم های شبانه روزی

بدن خود را مانند یک ساعت بزرگ تصور کنید. ریتم شبانه روزی مانند صدای تیک تیک در آن است که عملکردهای بدن را در یک چرخه 24 ساعته تنظیم می کند. خواب، ترشح هورمون، هضم و حتی دمای بدن شما را مدیریت می کند.

وقتی مدیریت زمان مناسبی نداشته باشید، ریتم بدن شما نیز به هم می ریزد. چون با این کار شما دچار بی خوابی و یا استرس می شوید که این کار باعث مشکلات در وزن و حتی افسردگی نیز خواهد شد.

پیری جسمانی

زمان بر ظاهر و قدرت بدن شما تأثیر می گذارد. چین و چروک، ریزش مو، استخوان ها و ماهیچه های ضعیف تر، همه به طور طبیعی با گذشت زمان ظاهر می شوند. اما برخی از انتخاب‌های سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و کمبود خواب می‌توانند این روند را تسریع کنند.

سلامت مغز

افزایش سن می تواند تفکر شما را کُند کند، به حافظه شما آسیب برساند و تصمیم گیری شما را مختل کند. اما درگیر و فعال نگه داشتن ذهن خود می تواند به مبارزه با این اثرات کمک کند.

درک زمان و استرس

آیا تا به حال متوجه شده اید که وقتی شما مشغول هستید زمان به نظر می رسد که پرواز می کند؟ این به این دلیل است که درک ما از زمان ممکن است زمانی که استرس یا مشغله داریم تغییر کند و باعث شود احساس عجله و غرق شدن کنیم. با گذشت زمان، این استرس مداوم می تواند منجر به فرسودگی شغلی و حتی مشکلات سلامت جسمانی شود.

حالا نترسید، با این حرفها نمی خواهم شما را بترسانم. این حقایق صرفاً یادآوری می کنند که چقدر مهم است که در وقت خود هوشمند باشید. از آنجایی که مدیریت زمان فقط انجام کار بیشتر نیست، بلکه در مورد کنترل سلامت شما نیز هست.

بنابراین، راه حل چیست؟

هوشیاری و آگاهی: یعنی باید ذهنی هوشیار و آگاه داشته و همواره منضبط باشید

این تکنیک ساده و قدرتمند به ما کمک می کند تا در هر لحظه واقعاً زندگی کنیم و ما را نسبت به انتخاب های روزانه خود آگاه تر می کند.

فواید؟ افزایش آگاهی، کاهش استرس، و درک عمیق تر از «زمان حال».