لیث کریمی پور ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ شادی و آرامش، کسب و کار، مدیریت

چگونه انگیزه پیدا کنید ؟

اگر می خواهید یاد بگیرید که چگونه انگیزه پیدا کنید، فقط یک سوال از خود بپرسید: چرا؟

چرا هدف خاصی را دنبال می کنید؟ اگر دلیلش برای شما مشخص نیست، پس میزان انرژی بدست آمده از انگیزه شما نیز یکسان خواهد بود. در حالی که انگیزه برای انجام کار به شما انرژی می دهد، این انرژی باید در جایی متمرکز شود. بنابراین بدون هدف بودن، هیچ جهتی برای تمرکز انرژی شما وجود ندارد. با این حال، داشتن یک هدف معنادار به این معنی نیست که شما باید دنیا را تغییر دهید یا تأثیر زیادی بر جامعه داشته باشید. راز کار معنادار ساده است: باید برای چیزی که برای شما مهم است ارزش ایجاد کند.

مرحله بعدی حرکت رو به جلو است و یا به طور خلاصه، یعنی ادامه حرکت. مانند یک گلوله برفی، انگیزه برای پیشرفت، شتاب ایجاد می کند. بنابراین برای حفظ این موضوع، باید به حرکت ادامه دهید. خبر خوب این است که پیشرفت شما نباید زیاد باشد تا بتوانید آن را تشخیص دهید. مقدار کمی از پیشرفت می تواند به همان اندازه انگیزه بخش باشد، به شرطی که ادامه داشته باشد. مانند رانندگی با ماشین، اگر در حالت توقف کامل هستید، ممکن است واقعا بی تاب باشید. اما، اگر به سمت جلو حرکت کنید، بی تابی کاهش می یابد، حتی اگر آهسته حرکت کنید.

ایجاد شاخص

ایجاد یک شاخص پیشرفت ساده، مانند چک لیست ها، یک راه عالی برای تعقیب موفقیتهای کوچک و بزرگ شما است. آنها مغز شما را تحریک می کنند تا آنها را بشناسید. به همین دلیل است که بازی های ویدیویی بسیار اعتیاد آور هستند! همه جا پر از شاخص های پیشرفت هستند. حتی اگر پیشرفت کاملا مجازی است، آنها هنوز هم می توانند مراکز انگیزشی را در مغز شما فعال کنند.

با یافتن انگیزه واقعی خود، یک قدم به درک خوشبختی خود و یافتن معنی در هر کاری که انجام می دهید نزدیک تر خواهید بود. ممکن است راه حل های زیادی را امتحان کرده باشید تا به شما کمک کند با انگیزه بمانید و متوجه شده اید که هیچ کدام از آنها واقعاً تأثیری ندارند. به این دلیل است که آنها فقط تغییرات تدریجی ایجاد می کنند و تغییر دائمی نیاز به یک رویکرد جامع دارد. این نیاز به چیزی بیش از تمرکز بر یک حوزه از زندگی یا تغییر بخشی از روال یا اعمال خود دارد.

شما می خواهید یک تغییر اساسی ایجاد کنید، اما به نظر می رسد یک قلمرو بزرگ و ناشناخته است که نمی توانید در این مرحله از زندگی خود به آن بپردازید. در واقع رفتن به مرحله بعدی لازم نیست اینقدر پیچیده باشد. بنابراین، اگر می خواهید اولین قدم را برای رسیدن به هدف زندگی خود بردارید، زمان آن فرا رسیده است که یاد بگیرید چگونه انگیزه پیدا کنید!

 

چگونه از امروز با انگیزه شروع کنیم

  • آنچه امروز شما را به حرکت در می آورد را بیابید

چرا امروز کمی وقت نگذارید و یک انعکاس سریع از جایی که در حال حاضر هستید انجام ندهید؟ یکی از جنبه های زندگی خود را در نظر بگیرید که دوست دارید بیشتر در آن پیشرفت کنید. به عنوان مثال، ممکن است شغل فعلی شما باشد. با چرایی خود شروع کنید دلایل خود را بنویسید که چرا در این شغلی هستید. سپس، به هسته انگیزه خود فکر کنید: هدف خود. بنویسید که در شغل شما چه چیزی به شما معنا می دهد و چه چیزهایی به شما کمک می کند تا در زندگی به جلو بروید.

هنگامی که آن نکات را به دست آوردید، زمان مقایسه است. آیا شغل فعلی شما به پیشرفت در جهت رسیدن به هدفی که نوشته اید کمک می کند؟ اگر اینطور شد، در مسیر درستی هستید. اگر اینطور نیست، یا اگر متوجه شده اید که زندگی شما آنطور که می خواهید پیش نمی رود، نترسید. ابزارهایی وجود دارند که می توانند به شما در عبور از این موضوع کمک کنند. تمام تلاش خود را بکنید تا روی چیزهای منفی تمرکز نکنید. اهداف خود را مرور کنید و خود را در جهت مثبت هدف قرار دهید، حتی اگر به این معنی باشد که از کوچک شروع کرده اید.

  • رویکرد خود را تغییر دهید و تسلیم نشوید

وقتی چیزی درست نمی شود، اگر می خواهید یاد بگیرید که چگونه انگیزه بگیرید، همیشه زمان خوبی است که لحظه ای وقت بگذارید و به دنبال رویکردی متفاوت باشید. ممکن است همه چیز را به درستی و کارآمد انجام دهید، اما چنین رویکردی لزوما انگیزه‌بخش‌ترین راه نیست. اغلب اوقات، می‌توانید تعدادی ترفند واضح در رویکرد فعلی خود بیابید که هم تجربه شما را تغییر می‌دهد و هم فرصت‌های جدیدی را برای شما باز می‌کند. اگر واقعاً می خواهید به هدف خود برسید، همیشه راهی وجود دارد. و به احتمال زیاد، بیش از یک راه نیز وجود دارد.

اگر رویکرد خاصی برای شما کارساز نیست، روش دیگری را پیدا کنید و به تلاش ادامه دهید تا زمانی که رویکردی را بیابید که هم انگیزه شما را حفظ کند و هم به نتایج دلخواهتان برسد. اگر نمی توانید رویکرد مناسب را پیدا کنید، ممکن است لازم باشد برای یافتن سبک انگیزه خود به اصول انگیزش بازگردید.

  • پیشرفت خود را بشناسید

هرکاری که می کنید می تواند به راحتی به قسمت ها و مراحل کوچکتر تقسیم شود. برای اکثر اهداف بزرگ یا بلند مدت، تقسیم فرآیند انجام آنها به وظایف و نقاط عطف کوچکتر کاملاً طبیعی است. چند دلیل پشت انجام این کار وجود دارد و یکی از آنها ردیابی پیشرفت شما است.

ما پیشرفت خود را به طور خودکار در اکثر فعالیت‌ها دنبال می‌کنیم، اما برای اینکه با انگیزه بمانید، باید پیشرفت خود را تشخیص دهید، نه صرفاً آن را پیگیری کنید. ردیابی صرفاً توجه به این است که به مرحله خاصی از فرآیند رسیده اید. تشخیص این است که زمان صرف کنید تا به تصویر بزرگ‌تر نگاه کنید و متوجه شوید که دقیقاً کجا هستید و چقدر کارهای بیشتری برای انجام دادن دارید.

برای مثال، اگر قصد دارید کتابی بخوانید، همیشه با مرور فهرست مطالب شروع کنید. آشنایی با عناوین فصل ها و به خاطر سپردن تعداد کل آنها، تشخیص پیشرفت خود در حین مطالعه را برای شما آسان تر می کند. تأیید اینکه کتاب شما چند صفحه دارد قبل از شروع نیز ایده خوبی است.

به نوعی، طبیعت انسان این است که همیشه می خواهد همه چیز در کوتاه مدت یا حتی یکباره اتفاق بیفتد. حتی اگر کارهای پیچیده را به اقدامات ساده‌تر تقسیم کنیم، تا زمانی که همه چیز انجام نشده و کار کاملاً کامل نشده باشد، رضایت کامل را احساس نمی‌کنیم. با این حال، برای بسیاری از سناریوها، کار به قدری گسترده است که چنین رویکردی مدت ها قبل از اینکه فرصتی برای رسیدن به هدف خود داشته باشید، تمام انگیزه را از شما تخلیه می کند. به همین دلیل مهم است که همیشه گام های کوچک بردارید و پیشرفت های مثبت انجام شده را تشخیص دهید. این روشی است که در بلندمدت انگیزه خود را حفظ کنید.

  • به خودتان پاداش بدهید

برای انجام کاری احساس ناراحتی می کنی؟ از اینکه روی یک کار خاص فعالیت داری، می ترسی؟ یا اینکه کلاً از کار متنفری؟

به محض اینکه یکی از نتایج مورد نظر را دریافت کردید، زمانی را برای پاداش دادن به خود اختصاص دهید. این کار باعث ایجاد انگیزه های بیرونی می شود تا به شما در درازمدت احساس خوبی بدهد. برای بعضی از کارها، فقط استراحت برای چند دقیقه مفید است. برخی دیگر، ممکن است بخواهید یک لیوان چای بخورید و یا حتی خودتان را به یک بستنی دعوت کنید. برای موفقیتهای بزرگ‌ و سختتر، با انجام کارهای لذت‌ بخش مانند رفتن به تماشای یک فیلم یا سفر به یک مکان خوب و یا حتی خریدن چیزی برای خود، به خودتان پاداش دهید.

هر چه بیشتر به خودتان برای پیشرفت پاداش دهید، انگیزه بیشتری برای رسیدن به نقاط عطف جدید خواهید داشت.

تصمیم درست امروز برای ساخت فردای بهتر