لیث کریمی پور ۲۵ تیر ۱۴۰۲ کسب و کار، مدیریت زمان

کار عمیق با تمرکز زیاد

اگر دورکار هستید و از منزل، کار خود را انجام می دهید، این مطلب را بخوانید. اگر هم دورکار نیستید به هر حال این مطلب برای افزایش تمرکز روی کار، به شما کمک خواهد کرد

زمانی که همه‌گیری رخ داد، بیش از 70 درصد از نیروی کار از خانه شروع به کار کردند. و اکنون، حتی پس از گذشت 3 سال از شروع همه‌گیری، حدود 16 درصد از شرکت‌ها در جهان کاملاً از راه دور هستند و حدود 40 درصد از شرکتهای جهان همچنان اجازه کار ترکیبی را می دهند. این چیز خوبی است زیرا کار از خانه به افراد کمک می‌کند تعادل بین کار و زندگی بهتری داشته باشند و در زمان و هزینه صرفه‌جویی کنند.

اما، درست مانند همه چیزهای خوب، کار کردن از خانه معایبی نیز دارد که بزرگترین آنها حواس پرتی است. کارهای خانه، خانواده، ایمیل، فضای مجازی، تلویزیون و غیره. و اگر ندانید چگونه با این حواس‌پرتی‌ها کنار بیایید، کمتر از آنچه در دفتر کار می‌کردید، بهره‌وری خواهید داشت.

اگر شما هم به راحتی حواس‌تان پرت می‌شود، می‌خواهم روشی مؤثر برای تمرکز کردن معرفی کنم – ایجاد یک روال کاری عمیق. کار عمیق همچنین به معنای تمرکز عمیق است. این اقدام شامل تکمیل وظایف سخت به طور موثر به لطف توانایی تمرکز بدون وقفه است. و البته مزایای بسیاری در کار عمیق وجود دارد:

  • شما قادر خواهید بود به بزرگترین پتانسیل خلاق یا برتری در کار خود دست یابید
  • شما شتاب ایجاد خواهید کرد و کار خود را به طور موثر تکمیل خواهید کرد
  • توانایی شما برای تمرکز بهتر خواهد شد
  • شما احساس انرژی و قدرت بیشتری خواهید داشت

اما، سوال مهم و اصلی این است که چگونه یک روال کاری عمیق ایجاد کنیم؟ خوب، 4 پارامتر وجود دارد که باید هنگام ایجاد یک روال کاری عمیق در نظر بگیرید:

1- موقعیت مکانی

داشتن فضایی آرام، بدون حواس‌پرتی و منطقه‌ای قابل اعتماد که در آن بتوانید کار را بدون وقفه به طور موثر انجام دهید، ضروری است. به عنوان مثال، اگر در خانه خود دفتری دارید که در آن فرزندانتان مزاحم شما نشوند، صداهای بلند از بیرون و سایر عواملی که حواس شما را پرت کند، مکان ایده آلی برای ایجاد روال عمیق کاری شما است.

2- مدت زمان

هنگام تخصیص زمان به کار عمیق، مطمئن شوید که زمان به اندازه کافی طولانی است تا وارد وضعیت ذهنی گردش کار شوید. به عنوان مثال، اگر تازه شروع کرده اید، توصیه می شود حداقل یک ساعت کار عمیق انجام دهید. هر چه این زمان کمتر باشد، شما مزایای مثبت کار عمیق را نخواهید دید. اما، اگر برای یافتن زمانی آرام برای اختصاص دادن به کارهای عمیق مشکل دارید، به انجام کارهای عمیق در صبح زود یا اواخر شب که بقیه در خواب هستند فکر کنید.

3- ساختار

ساختار یعنی تقسیم کارهای بزرگ به کارهای کوچکتر. این کار شما را همگام و منظم نگه می دارد و شامل نقاط بازرسی خاصی است که تضمین می کند شما در زمان مناسب و در مسیر انجام کار عمیق خود هستید. تقسیم کار به وظایف کوچکتر و قابل هضم تر باعث می شود که دستیابی به اهداف قابل کنترل تر به نظر برسد. به عنوان مثال، اگر قصد نوشتن کتاب دارید، ساختاربندی می تواند به این صورت باشد که چه فصلی را می نویسید، داشتن یک طرح کلی از نکاتی که می خواهید در آن فصل به آن توجه کنید را یکی پس از دیگری در ساختار خود قرار دهید.

4- نیازمندی ها

همچنین باید مطمئن شوید که هر چیزی که در طول جلسه کاری عمیق خود نیاز دارید را در اختیار دارید. به عنوان مثال، اگر قصد دارید یک جلسه کاری عمیق 4 ساعته انجام دهید، احتمالا گرسنه یا تشنه خواهید شد. بنابراین، در طول جلسه خود یک میان وعده و نوشیدنی در کنار خود داشته باشید تا بتوانید به راحتی آن را بدون وقفه در جلسه کاری خود مصرف کنید.

چهار موردی که در بالا ذکر شد، مواردی هستند که برای ایجاد یک روال کاری عمیق بسیار اهمیت دارند و انجام این کار به شما کمک می کند تا با عوامل حواس پرتی کنار بیایید و تمرکز بیشتری نسبت به قبل خواهید داشت.

تصمیم درست امروز برای ساخت فردای بهتر